Fietsinvesteringsplan Turnhout

Op 20 april 2017

Extra investeringen in fietsinfrastructuur

287 duizend euro voor nieuwe fietsinfrastructuur in Turnhout
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en dat gaan we ook in Turnhout merken. Nog in deze bestuursperiode (tot 2019) is er 287 duizend euro Vlaams geld vastgelegd voor nieuwe fietspaden, voorbereidende studies en onteigeningen voor toekomstige fietsprojecten in Turnhout. “Geweldig nieuws voor de fietsers”, zeggen Els Baeten, voorzitter van N-VA Turnhout en Vlaams Parlementslid Paul Van Miert (N-VA). “Fietsen wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten – en dat plan bevat ook goed nieuws voor Turnhout.

“N124 en N140 zijn twee van de projecten waarvoor N-VA Turnhout aankaartte bij minister Weyts”, zegt Vlaams parlementslid Paul Van Miert. Met de investeringen wordt hier nu gehoor aan gegeven. “Maar deze investeringen verhogen ook de verkeersveiligheid in onze gemeente. Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken het fietsen ook aantrekkelijker”, zegt voorzitter Els Baeten.

Uit het Fietsinvesteringsplan van minister Weyts blijkt dat er nog deze bestuursperiode (tot 2019) 287 duizend Vlaams geld is vastgelegd voor gloednieuwe fietsinfrastructuur, voorbereidende studies of onteigeningen voor toekomstige fietsprojecten in Turnhout. Het gaat puur om Vlaams geld voor de fietspaden langs de gewestwegen op het grondgebied van Turnhout, dus bovenop de middelen die het lokale bestuur vrijmaakt voor de fietspaden langs de lokale wegen.

Concreet gaat het om:

Turnhout N124
Herinrichting kruispunt met R13 + aanloop naar R13

Turnhout N140
Herinrichting wegvak tussen Philips en R13

“Hier zaten veel fietsers in Turnhout al lang op te wachten”, besluiten Els Baeten en Paul Van Miert tevreden. “We plukken nu lokaal de vruchten van het Vlaamse investeringsbeleid”.

Contact:
Els Baeten, voorzitter van N-VA Turnhout