"Plannen Grote Markt wijzigen niet"

Op 21 mei 2010

Het stadsbestuur van Turnhout wijzigt de plannen voor de heraanleg van de Grote Markt voorlopig niet. Ook niet nu er een procedure is opgestart om het hekwerk rond de Sint-Pieterskerk te beschermen als monument. "Wij gaan die procedure juridisch aanvechten", klinkt het strijdvaardig bij de Turnhoutse burgemeester. "Maar het ontwerp aanpassen doen we niet. Dat willen we de middenstand op de Markt niet aandoen."

Gisteren zaten het voltallige schepencollege en de ontwerpers van het zogenaamde 'Salon van Turnhout' rond de tafel. Op de agenda: de bescherming van het hekwerk rond de Sint-Pieterskerk en hoe die 'last-minute' beslissing van Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA) in te passen in de bestaande vernieuwingsplannen voor de Grote Markt.

Het stadsbestuur houdt voet bij stuk, zo blijkt. "Wij wijzigen de plannen niet", stelt burgemeester Francis Stijnen (CD&V) ferm. "De bouwaanvraag wordt sowieso ingediend, die wordt niet meer teruggeschroefd."

Het hekwerk blijft dan wel als een zwaard van Damocles boven het 'Salon van Turnhout' hangen. "We gaan de beschermingsaanvraag juridisch aanvechten. Als we er op die manier niet in slagen om de erkenning van het hekwerk als monument af te weren, dan zitten we inderdaad met een groot probleem", geeft de burgemeester toe. "Dan moeten we de plannen opnieuw bekijken en een nieuwe, aangepaste bouwaanvraag indienen. Dat zou dramatisch zijn voor onze timing en dat willen we de handelaars op de Grote Markt niet aandoen."

Cultuurstad in 2012

De timing is cruciaal in heel het dossier omdat Turnhout in 2012 'Vlaamse cultuurstad' wordt. De stad wil tijdens het feestjaar dan ook niets liever dan uitpakken met een vernieuwd marktplein. Open Vld - geruggensteund door de Turnhoutse middenstand - deed een aantal weken geleden al een voorstel om het hele project op de lange baan te schuiven. "Aangezien de vooropgestelde timing (april 2012, red) toch niet kan worden gehaald, lijkt het ons het best om de effectieve heraanleg van de Grote Markt uit te stellen tot na de festiviteiten", liet gemeenteraadslid Eva Houet begin deze maand weten. "Zo kan er een nieuw plan worden opgemaakt waarin het hekken behouden blijft en kunnen de keuzes die in het mobiliteitsplan gemaakt worden ineens worden gerealiseerd."

Burgemeester Stijnen wuift dat voorstel (voorlopig nog) weg. "Dat is nu nog niet aan de orde. We gaan eerst zien hoe ver we geraken via juridische weg. Ik vind het alleszins ongehoord dat de Vlaamse overheid net nu de bescherming van het hekwerk wil realiseren. Dit is duidelijk een politiek spelletje."