De investeringen van de Vlaamse Regering in Mobiliteit liggen deze regeerperiode 33% hoger dan in de vorige regeerperiode en dat wordt ook voelbaar in Turnhout. Het Geïntegreerd Investeringsplan (GIP …
U bent hier
Mobiliteit en openbare werken
Tijdens de commissie van 5 november stelde schepen Stijn Adriaensens het nieuwe bus- en circulatieplan voor. Het plan maakt het stadscentrum aangenamer, veiliger en beter bereikbaar door een busvrije Gasthuisstraat, een vlottere verkeerscirculatie en een bijhorend, nieuw parkeerbeleid. Dat parkeerbeleid treedt al op 1 januari 2026 in werking. Het circulatieplan wordt vanaf 2027 ingevoerd.
Het nieuwe bus- en circulatieplan moet nog worden besproken en gestemd op de gemeenteraad van 17 november, maar voor het stadsbestuur zijn de drie speerpunten van het plan alvast duidelijk. ‘We maken de Turnhoutse binnenstad leefbaarder, veiliger en beter bereikbaar. Dat doen we voor wie er woont, werkt, winkelt en iedereen die er zich verplaatst. De Gasthuisstraat wordt busvrij en richten we in als een aantrekkelijke winkelstraat. Dat is het startpunt van een vlottere, veiligere en aangenamere stad’, aldus schepen van Mobiliteit Stijn Adriaensens. Ook het parkeerbeleid wordt aangepast. Een vlottere doorstroming van en naar de centrumparkings zorgt voor minder zoekverkeer én meer beschikbare parkeerplaatsen op straat voor bewoners en kortparkeerders.
Op 1 januari 2026 gaat de nieuwe parkeerregeling al in. Later dat jaar begint de stad aan de heraanleg van de Warandestraat en zal ze de nodige aanpassingswerken voor de nieuwe busroutes doen. Mensen die rechtstreeks betrokken zijn, worden meegenomen in het proces. Op 4 januari 2027 volgen de bussen en de automobilisten het nieuwe circulatieplan. Nadien start de vernieuwing van de Gasthuisstraat.
Het participatietraject van de Gasthuisstraat leverde duidelijke resultaten op. Onze ondernemers en inwoners willen liever geen bussen in hun winkelstraat. Wij kiezen met dit circulatieplan voor meer beleving en een kwalitatief kernwinkelgebied. Maar niet alleen de Gasthuisstraat gaat erop vooruit. Ook straten als de Warandestraat, Begijnenstraat en Herentalsstraat krijgen meer ruimte voor beleving, terrasjes, groen, voetgangers en fietsers. Het hele stadshart wordt een aangenamere en mooiere plek waar mensen graag komen, langer blijven en meer besteden.
Bussen uit de Gasthuisstraat
De bussen verdwijnen uit de Gasthuisstraat en worden beter verspreid over het centrum. Dat zorgt voor minder druk op de binnenstad, verbetert de doorstroming van de bussen en maakt de bus aantrekkelijker voor reizigers. De aangepaste busroutes hebben ook gevolgen voor het autoverkeer. In de Patersstraat en de Otterstraat moet vanaf 2027 de rijrichting worden aangepast. De Patersstraat en Herentalsstraat worden zo de toegangswegen naar het centrum en de Otterstraat wordt dan gebruikt om het centrum te verlaten.
‘Minder sluipverkeer en andere busroutes zorgen ook voor meer ruimte en veiligheid voor de voetgangers en de fietsers in ons stadshart’, benadrukt schepen Adriaensens. ‘Auto’s rijden vanaf dan vooral op de wegen die daarop aangepast zijn en niet meer door woon- en schoolstraten.’
Vlotter parkeren
Automobilisten die zoeken naar een parkeerplaats op straat, vertragen het verkeer en zorgen voor veel drukte in de straten. Een aangepaste parkeerregeling en vlottere routes naar de parkings zorgen ervoor dat het voor bezoekers aantrekkelijker wordt om in één van de centrumparkings te parkeren. Parkeren op straat wordt gemakkelijker voor bewoners, maar duurder voor bezoekers. De zones en de uren voor betalend parkeren en de blauwe zones worden ook uitgebreid.
Momenteel zijn we volop bezig met de voorbereidingen van het nieuwe circulatieplan. We plannen nog heel wat gesprekken met inwoners, handelaars en andere betrokken partijen om de concrete uitwerking vorm te geven. De grote lijnen liggen vast, maar in enkele woonwijken binnen de ring moet de circulatie nog verder worden verfijnd. We gaan met omwonenden in gesprek om te bekijken hoe we de vrijgekomen ruimte kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld beleving, terrasjes of groen. Zo maken we onze Binkenstad samen aantrekkelijker en beter bereikbaar!



