Alternatief bouwplan voor Grote Markt

Op 8 september 2010

De stad heeft de ontwerpers van de nieuwe Grote Markt een alternatief plan laten uittekenen waarbij het hekwerk behouden blijft als afsluiting van de tuin rond de Sint-Pieterskerk.

Rond dit hekwerk was de voorbije maanden heel wat commotie. De actievoerders van Behoud het Hekken pleitten maandenlang voor het behoud van het hekken.

De stad liet toch een plan tekenen waarbij er na de heraanleg van het marktplein geen plaats meer was voor het hekwerk. In mei, vlak voordat de stad de bouwaanvraag wilde indienen, kreeg het stadsbestuur te horen dat het hekwerk en de tuin rond de kerk ineens het statuut van (voorlopige) bescherming gekregen had door bevoegd minister Geert Bourgeois (N-VA). De stad diende toch een bouwaanvraag in voor de Grote Markt zonder rekening te houden met het hekwerk. Tot augustus liep het openbaar onderzoek voor de bescherming van het hek. Dat leverde een aantal bezwaren op. De stad heeft wel een alternatief laten uittekenen waarbij het hekwerk behouden blijft. 'We hebben de ontwerper opdracht gegeven om het hekwerk in te werken in het plan', zegt burgemeester Sis Stijnen (CD&V). 'Het hekwerk zou voor een deel worden weggehaald, om het daarna terug te plaatsen. Al zal dat niet meer op exact dezelfde plaats zijn, want we moeten rekening houden met de looplijnen en dergelijke. Het hekwerk zal evenwel dezelfde functie behouden, dus we hopen op een positief antwoord van monumenten en landschappen.'