De Lijn, NMBS en stadsbestuur: op twee sporen over Turnhout-Zuid?

Op 6 december 2011

Als het van de  directie van De Lijn afhangt, zal het busstation in het Turnhoutse stadscentrum blijven fungeren als knooppunt van het stads- en streekvervoer in het noordoosten van de provincie Antwerpen, zelfs na een eventuele aanleg van een station in de zuidelijke stadsrand van Turnhout. Dat antwoordt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid Vera Celis (N-VA). “Dit is zeer jammer. Op die manier laten we kansen onbenut om het nieuwe station te laten uitgroeien tot een multimodale stadspoort”, aldus Celis. N-VA Turnhout voerde vanochtend actie aan het trein- en busstation in het stadscentrum. “Wij willen dat men op alle bestuursniveaus meewerkt aan een pendelvriendelijke stadsregio”, aldus voorzitter Tom Versmissen.

Vorig jaar keurde de Vlaamse Regering de samenwerkingsovereenkomst goed voor de vernieuwing van de stationsomgeving van Turnhout. In het kader hiervan wordt ook de haalbaarheid onderzocht van een nieuwe treinhalte “Turnhout-Zuid” aan de bestaande en de geplande bedrijventerreinen langs de E34. Logischerwijs zou dan ook De Lijn haar regionaal busstation koppelen aan dit nieuwe treinstation. Lange tijd was er echter onduidelijkheid over het standpunt van De Lijn en de NMBS. Sommigen zagen in zo’n station heel wat mogelijkheden, terwijl anderen het idee resoluut afwezen. Celis vroeg daarom verduidelijking aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Die gaf aan dat vanuit het oogpunt van De Lijn het huidige station in het stadscentrum zijn rol zal blijven vervullen als belangrijkste knooppunt van het noordoosten van de provincie Antwerpen, ook na het eventuele in dienst nemen van een nieuw station Turnhout-Zuid.

Celis reageert teleurgesteld en hoopt dat De Lijn haar mening toch nog herziet. “Voor de ganse Stadsregio Turnhout zou dit echt een gemiste kans zijn. Ik ben er trouwens zeker van dat er bij De Lijn regionaal heel wat mensen zijn die die mening delen. Alle streekverbindingen verlopen vandaag via het stadscentrum van Turnhout. Dat zorgt voor heel wat overlast.” Een regionaal busstation, gekoppeld aan het nieuwe treinstation Turnhout-Zuid, zou volgens haar heel wat problemen kunnen oplossen. “We ontlasten het stadscentrum, het levert een tijdswinst op voor de busverbindingen en het maakt de combinatie trein-bus voor pendelaars en bezoekers veel aantrekkelijker. Op die manier zou Turnhout-Zuid kunnen zich dus kunnen ontwikkelen als trein- en busstation voor alle inwoners van de stadsregio.”

N-VA Turnhout deelt die kritiek. Enkele leden voerden vanochtend actie voor een pendelvriendelijke stadsregio aan het Turnhoutse trein- en busstation. Zij deelden er chocolade sigaren uit aan de pendelaars. “Zij zijn de voorbije jaren immers al vaak de spreekwoordelijke sigaar gebleken”, aldus voorzitter Tom Versmissen. Volgens hem staan de plannen ook haaks op de ambitie van het huidige stadsbestuur om uit te groeien tot een stadsregionaal centrum: “We stellen ons toch ernstige vragen bij de communicatie tussen de stad en de vervoersmaatschappijen. Vergeet niet dat Turnhout een verzorgingsgebied heeft van 160.000 inwoners. Met wat gemorrel in de marge lossen we de mobiliteitsproblemen niet op. Dit is een problematiek die het lokale bestuursniveau overstijgt. We moeten dringend samen met alle betrokken partijen, zowel vervoersmaatschappijen als besturen, bekijken hoe we het openbaar vervoer in onze stadsregio op een duurzame manier kunnen organiseren.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is