Hek rond Sint-Pieterskerk wordt beschermd

Op 4 mei 2010

Het hekwerk rond de Sint-Pieterskerk wordt geklasseerd als erfgoed en beschermd monument. Een probleem voor de stad, want het hek is niet opgenomen in de plannen voor de heraanleg van het marktplein.

De stad Turnhout stelde vorige maand trots de plannen voor het nieuwe Salon van Turnhout voor. Het hele marktplein zal onder handen worden genomen en moet in 2012 een rustpunt in de stad worden. Zitbankjes, een fonteintje, wandelpaden en een mooie groene zone.

Het ijzeren hekwerk rond de Sint-Pieterskerk zou verdwijnen, tot groot ongenoegen van enkele verenigingen zoals de heemkundige kring Het Bezemklokje, het Davidsfonds, Taxandria en OKRA. Zij verenigden zich in het actiecomité Behoud Het Hekken. Talloze acties haalden niets uit en de actievoerders legden zich al neer bij de beslissing van de stad om het hekwerk te slopen. Tot gisteren.

Minister Geert Bourgeois (N-VA) ondertekende een besluit tot bescherming van het hekwerk en de hele groene zone rond de kerk. 'Dit is formidabel nieuws', zegt Karel van Dooren van het Bezemklokje lachend. De man werd er zelfs even stil van. 'Ik kan het gewoon niet geloven. We hebben er zo lang voor gevochten, maar het haalde niets uit. De strijd was verloren. En nu dit bericht. Ik ben heel blij. Het hekwerk is historisch erfgoed. Het muurtje waar de omheining op staat, heeft in de achttiende eeuw nog voor beschutting gezorgd voor onze patriotten tijdens de gevechten met de Oostenrijkers. Dit gaan we zeker nog op gepaste wijze vieren.'

Rechtzetting

Minister Bourgeois gaf de actievoerders dus op het laatste nippertje gelijk, want de bouwvergunning voor de heraanleg wordt eerstdaags aangevraagd. 'Het hekwerk en de groene zone rond de kerk worden beschermd omdat het gaat om een historische afbakening', vertelt woordvoerder Bert Maertens. 'Het hekwerk heeft een historische, archeologische en culturele waarde die niet verloren mag gaan. Eigenlijk is dit zelfs een rechtzetting van een vroegere fout. Toen de Sint-Pieterskerk indertijd beschermd werd, was men het hekwerk uit het oog verloren. Dit zetten we nu dus recht.'

Streep door rekening

De beslissing is een grote streep door de rekening van de stad. 'Heel spijtig voor de stad, maar de plannen voor de heraanleg zullen hertekend moeten worden. Alles tussen het hekwerk en de kerk moet behouden blijven.' Wel een kleine kanttekening: het gaat om een voorlopige bescherming van maximaal een jaar. Er komt eerst een openbaar onderzoek zodat bezwaren ingediend kunnen worden. Gedurende dit jaar mag het hekwerk niet afgebroken worden.

Bij de stad was men gisteren allerminst gelukkig met deze gang van zaken. 'Ik weet nog van niets', zei burgemeester Sis Stijnen (CD&V). 'Ik vind dit een bewijs van onbehoorlijk bestuur van de hogere overheid. Het kan toch niet dat men zo'n beslissing neemt zonder de lokale overheid te raadplegen. Hoe dan ook, voor ons blijft dit hetzelfde: we mogen niks doen aan het hekwerk. En dat is dus een kleine ramp voor ons. We zullen onze verdere stappen bespreken in het college.'