Hekwerk rond kerk verdwijnt dan toch niet

Op 7 september 2010

De stad Turnhout had aanvankelijk na de heraanleg geen plaatsje meer voorbehouden voor het hekwerk rond de Sint-Pieterskerk op de Grote Markt. Maar in mei, vlak voordat de stad Turnhout de bouwaanvraag wilde indienen, kregen het hekwerk en de tuin plots het statuut van (voorlopige) bescherming van minister Bourgeois (N-VA).

Dat was voor de stad een donderslag bij heldere hemel, maar volgens de commissie monumenten en landschappen en volgens minister Bourgeois was het gewoon een vergetelheid van vroeger en hadden het hek en de tuin al langer beschermd moeten zijn. Voor het actiecomité Behoud het Hekken was dat alvast goed nieuws. Dat had al een aantal acties gevoerd om het hekwerk niet verloren te laten gaan.

Ondanks de voorlopige bescherming diende de stad toch een bouwaanvraag in voor de Grote Markt zonder daarbij rekening te houden met het hekwerk. Tot eind augustus liep er dan weer een openbaar onderzoek voor de bescherming van het hek. "Het openbaar onderzoek heeft inderdaad een aantal bezwaren opgeleverd zowel van voor- als tegenstanders van het hekwerk", zegt burgemeester Francis Stijnen (CD&V). "Maar er liep zeker geen ­massa bezwaren binnen."

Positief

Ondanks dat de stad de bouwaanvraag indiende zonder hekwerk, is ze wel altijd blijven praten met vertegenwoordigers van monumenten en landschappen en met de ontwerpers. "We hebben de ontwerpers een alternatief laten uittekenen waarbij het hekwerk behouden blijft als afsluiting van de tuin, al zal het niet helemaal zijn zoals het nu is", geeft burgemeester Sis Stijnen toe.

"We wachten nu nog op het antwoord van monumenten en landschappen. Dat hopen we deze week te krijgen. Het zou positief zijn als het alternatief wordt goedgekeurd, want dan kunnen we echt voortwerken en de Grote Markt in elk geval in één keer heraanleggen."