Mobiliteitsdossier ondermijnt geloofwaardigheid stadsbestuur

Op 25 januari 2011

Onlangs besloot de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar om de vergunningsaanvraag voor de aanleg van de Noordboulevard te weigeren. Uit de motivering van de beslissing blijkt dat men de bezwaren, die door verschillende bewoners werden geformuleerd, grotendeels volgt. Zo wordt er gewezen op het gebrek aan milderende maatregelen en de onduidelijkheid over de functie van de weg. Schepen van ruimtelijke ordening en mobiliteit Dimitri Gevers liet vervolgens een, op zijn zachtst gezegd, eenzijdige en tendentieuze persmededeling versturen. Het was een kwestie van administratieve formaliteiten. Enkele documenten moesten nog toegevoegd worden, en dan kon men de aanvraag opnieuw indienen, zo luidde het.  

Op de gemeenteraad van gisteren peilden verschillende fracties nogmaals naar de stand van zaken in dit dossier. Velen hoopten dat de weigering van de vergunningsaanvraag de schepen en het stadsbestuur tot voortschrijdend inzicht zou brengen. Tevergeefs, zo bleek uit het antwoord van de schepen. “Het dossier moet op een twee- à drietal weken klaar zijn. Dan nog overleggen met Ruimtelijke Ordening, en dan kan het naar het college en verder naar de commissie en de gemeenteraad”, klonk het laconiek. 

N-VA Turnhout hekelt de handelswijze van schepen Dimitri Gevers in het dossier van de Noordboulevard. Critici worden keer op keer afgewimpeld, vaak op een ietwat kinderachtige wijze. Voor een openbaar bestuurder is een dergelijk gebrek aan luisterbereidheid problematisch. De geloofwaardigheid van het Turnhoutse stadsbestuur staat op het spel.  

Het weigeringsbesluit biedt echter ook een uitgelezen kans om de zaken nu wel grondig aan te pakken. Daarom vragen we u, beste schepen, om moedig te zijn. Berg die plannen voor de Noordboulevard op. En denk na over duurzamere (en goedkopere) alternatieven, die wel een oplossing bieden voor de mobiliteitsproblemen in deze stad én stadsregio. De Turnhoutenaren zullen u dankbaar zijn.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is