N-VA niet sociaal?

Op 26 mei 2014

Als enige - en dan nog oppositie(!) - partij heeft N-VA Turnhout het voorstel gelanceerd dat het OCMW Turnhout een samenwerkingsovereenkomst zou afsluiten met mogelijke bewindvoerders. Hierin wordt hen gevraagd om de vergoeding waar ze recht op hebben maandelijks ipv jaarlijks in te houden van het reeds bescheiden inkomen van hun cliënteel. Zo worden deze kosten voor deze mensen maandelijks gespreid en komen zij niet voor een 'extra zware maand' te staan. M.a.w., hun zeer bescheiden inkomen wordt meer gebalanceerd, zware uitgaven gespreid én de bewindvoerders krijgen een bijkomende kans om hun cliënteel 'extra' te helpen.

Bedoeling is dat het OCMW dergelijke samenwerkingsovereenkomst afsluit met de bewindvoerders en die lijst dan doorgeeft aan de rechtbank. Zij selecteert en duidt uiteindelijk de bewindvoerders aan. Als de rechtbanken dan bewindvoerders nemen van deze lijst, dan krijgen ook de rechtbanken een bijkomende kans om de minderbedeelden onder ons een extra - en welgekomen - steun te geven. Win-win voor alle (!) betrokken partijen.

Guy Heyns - een van onze OCMW-raadsleden - had dit 'balletje 'al eens eerder een paar keer - zij het niet officieel -  opgegooid tijdens vorige vergaderingen van het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Dit om iedereen - over de partijgrenzen heen - de kans te geven om mee op de kar te springen. Mensen helpen, moet dat persé politiek gebonden zijn? Als de anderen mee waren gegaan, dan was dit immers een a-politieke actie geworden van het OCMW en van alle partijen samen.  Maar niemand van de andere partijen zit hier blijkbaar op te wachten... Een voorstel van de N-VA? Dat moet wel slecht & 'asociaal' zijn.....     Helemaal niet. Het impliceert wel dat er actie moet worden ondernomen, samenwerkingsovereenkomsten opgesteld, kontakt opgenomen met de bewindvoerders en het gerecht, enz.... En dat allemaal voor een voorstel van de N-VA? Ze zouden wel gek zijn. Daar halen de andere partijen dan geen voordeel meer uit zeker? Nemen we dan de wind uit de zeilen van de andere - zogenaamd 'sociale' partijen? Die te laat komen op vergaderingen en vervroegd weggaan? Die deze legislatuur en op het OCMW nog nooit op eigen initiatief enige constructieve voorstellen hebben gedaan ter verbetering van het lot van de minderbedeelden?
N-VA en onze mandatarissen stellen de mens centraal. Zoals beloofd. Wij hebben van u dit OCMW-mandaat gekregen om hulp te geven waar nodig en streng te zijn tegen misbruiken en profitariaat. En dat is exact wat wij doen binnen het OCMW van Turnhout. Daarom lanceren wij dit voorstel.
En na het tevergeefse 'ballonnetje' waar wij de andere partijen de kans hebben geboden om op a-politieke wijze mee op de kar te springen heeft Guy Heyns op 14 mei uiteindelijk dan maar 'officieel' de vraag gesteld aan voorzitter en secretaris OCMW Turnhout om dit op de agenda te plaatsen  van de volgende vergadering sociaal beleid. Tot op heden (22 mei) zelfs nog zonder antwoord van beiden. Da's de oppositierol zeker?
N-Va Turnhout blijft vechten voor u. Ook op het sociale vlak. Daar tekenen onze OCMW mandatarissen Guy Heyns, Gonda Claessen & Jan Boulliard voor. Dàt hebben wij u beloofd.