Stad zoekt bestuur

Op 2 maart 2011

Leden van de meerderheid die openlijk oppositie voeren tegen een voorstel van diezelfde meerderheid. We wisten het eigenlijk al langer, maar de stemming over het stadsregionale mobiliteitsplan maakte het nogmaals op een pijnlijke manier duidelijk: het rommelt binnen de Turnhoutse meerderheid.

Laten we met het goede nieuws beginnen. Het fel gecontesteerde mobiliteitsplan verdwijnt (hopelijk) naar de prullenmand. N-VA Turnhout feliciteert de drie raadsleden die zich hebben onthouden met hun moedige beslissing. Zoals een lezer van de Gazet van Turnhout hier reeds terecht opmerkte: het is veelzeggend als jonge politici hun politieke carrière op het spel zetten voor dit dossier. Ook het succes van actiegroepen zoals Turnhout Opnieuw Mobiel en Genoeg Is Genoeg illustreert dat er in Turnhout geen draagvlak te vinden is voor het huidige mobiliteitsbeleid. Het zijn signalen die men niet langer kan negeren.

N-VA Turnhout is echter ook bezorgd over de huidige politieke toestand. Welke gevolgen heeft het dissidente gedrag van de drie raadsleden voor het functioneren van de meerderheid? Heeft deze bestuursploeg nog wel een meerderheid achter zich? Zal men nu dossier per dossier naar een meerderheid zoeken? Voorlopig zijn er meer vragen dan antwoorden.

De bestuursploeg bevindt zich op een stuurloos schip. Er wachten het college nog enkele zeer moeilijke maanden. Oktober 2012 lijkt plots erg ver weg.