Vraag naar referendum verhit gemoederen

Op 9 november 2010

Op aangeven van buurtvereniging De Gulden Vellekens is de Turnhoutse meerderheid in de gemeenteraad gisteren geconfronteerd met de oproep tot een volksraadpleging. Een allesomvattende en duurzame mobiliteitsvisie is nodig, was de motivatie.

De voorbije dagen schreven we al dat de onvrede van buurtvereniging De Gulden Vellekens (Tichelarijstraat en omgeving) over de mobiliteit in Turnhout - onder andere over het parkeerbeleid en de aanleg van de Hertog Hendrik I-lei - kracht wordt bijgezet door enkele politieke (oppositie-)partijen. De wens van de buurtbewoners - een referendum - vindt gehoor bij Groen!, Open Vld en N-VA. Dat bleek gisteren duidelijk tijdens de gemeenteraad.

De vraag waar De Gulden Vellekens in een referendum een antwoord op wil krijgen, is de volgende: 'Wilt u één allesomvattende, globale en duurzame visie over de ontwikkeling van de stad en haar omgeving vooraleer wordt overgegaan tot uitwerking van eender welk deeldossier? Ja of nee?'

Een duidelijke vraag volgens Astrid Wittebolle van Groen!, onduidelijk volgens burgemeester Francis Stijnen (CD&V) en mobiliteitsschepen Dimitri Gevers (sp.a). "De vraag impliceert immers dat er geen duidelijk plan is, terwijl we dat wel hebben", repliceerde die laatste. "Onze mobiliteitsvisie wordt toegelicht tijdens de gemeenteraad van volgende maand."

Wittebolle nam daar echter geen genoegen mee. "De onvrede van wijkcomités als De Gulden Vellekens is het gevolg van het salamibeleid van de stad, waarbij elk groot dossier wordt opgesplitst in kleinere deeltjes tot niemand nog weet waar het over gaat."