Een toegankelijk vrijetijdsaanbod voor iedereen

Op 21 september 2016, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid

“Elk kind en elke jongere moet kunnen kiezen voor een zinvolle vrijetijdsbesteding op maat”, aldus minister Homans. “Dat komt de weerbaarheid en de sociale ontplooiing alleen maar ten goede.”

Turnhout is een van de 19 Vlaamse gemeenten en steden die een subsidie hebben ontvangen van initiatiefnemend Vlaamse minister Liesbeth Homans (N-VA). Er waren in totaal 100 inzendingen. De minister verdeelt een subsidiepot van 860.000 euro waarvan 50.000 euro naar Turnhout komt. De bedoeling is om het sport- en verenigingsaanbod toegankelijker maken voor kansarme gezinnen.

Armoede betekent vaak dat kinderen niet naar een sportclub of vereniging kunnen.  Een zinvolle invulling van de vrije tijd is zeer belangrijk voor alle kinderen en jongeren. Hun vorming stopt immers niet aan de schoolpoort. Door deel te nemen maken ze niet alleen vriendjes, maar oefenen ze ook hun communicatievaardigheden en ontdekken hun eigen mogelijkheden. Het maakt hen bovendien duidelijk dat deze stad hun stad is. Dat ze erbij horen. Armoede en uitsluiting gaan te vaak hand in hand.

In Turnhout wordt reeds gewerkt met de UiTPAS en worden subsidies gegeven aan verenigingen die speciale inspanningen doen om deze doelgroep te bereiken. Daarom wordt nu een brugfiguur aangeworven die kwetsbare gezinnen informeert over het aanbod, samen met hen de moeilijkheden bekijkt en hen mee ondersteunt bij hun eerste contacten met de clubs en verenigingen. Bovendien zal deze erop toezien dat alles in het werk wordt gesteld om uitval te voorkomen. Daarnaast worden zowel gezinnen als aanbieders bevraagd om vraag en aanbod beter op elkaar af te stellen.

Op deze manier wil Turnhout ervoor zorgen dat het vrijetijdsaanbod toegankelijker wordt voor gezinnen in armoede.