€ 2,77 miljoen voor scholenbouwprojecten in Turnhout

Op 8 november 2019

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts heeft in de maand oktober € 7,7 miljoen toegekend aan scholenbouwprojecten in de provincie Antwerpen. De Vrije Kleuterschool Sint-Jozefcollege en de Middelbare Steinerschool Vlaanderen in Turnhout kunnen rekenen op 2,77 miljoen euro voor de bouw- en renovatiewerken van de scholen. “Wij zijn bijzonder tevreden met de Vlaamse investeringen in onze Turnhoutse scholen. Turnhout is een belangrijke, innovatieve onderwijsstad. Excellent onderwijs krijgt nu ook de excellente gebouwen. Dat komt de scholen en iedereen die ermee in contact komt ten goede”, aldus burgemeester van Turnhout Paul Van Miert.

De Vrije Kleuterschool Sint-Jozefcollege krijgt van de Vlaamse Overheid € 2.522.122,85 voor de nieuwbouw, verbouwingswerken en omgevingswerken van de bestaande school. De Middelbare Steinerschool Vlaanderen krijgt € 252.000,00 voor de aankoop van een voormalig schoolgebouw gelegen Meuletiende 10 te 2300 Turnhout.

Schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) kunnen voor bouw- of verbouwingswerken financiële steun krijgen van Vlaanderen. “Deze regeerperiode trekken we maar liefst een half miljard euro uit voor scholenbouw”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We gaan in de komende jaren bij de bouw van nieuwe schoolgebouwen vooral focussen op het secundaire onderwijs, waar de noden het hoogst zullen zijn. Maar we blijven natuurlijk ook oog hebben voor de andere noden”.

Weyts heeft in zijn eerste maand als kersvers Vlaams minister van Onderwijs € 7,7 miljoen toegekend aan 25 scholen in Antwerpen. 17 Antwerpse scholen kregen een impuls van meer dan € 100.000. Minister Weyts investeerde via het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) onder meer € 2,5 miljoen de kleuterschool Sint-Jozefcollege in Turnhout voor de plaatsing van een nieuwbouw en de uitvoering van verbouwings- en omgevingswerken. Bijna 1 miljoen euro gaat naar het Sint-Jan Berchmansinstituut in Puurs-Sint-Amands voor de vervanging van ramen en daken en aanpassingswerken aan de elektriciteit, het vernieuwen van de speelplaatsen en het plaatsen van een noodtrap.

Nog eens 8 Antwerpse scholen kregen een financiële impuls tussen de € 20.000 en € 100.000. De scholen kunnen dat geld goed gebruiken voor kleinere herstellingswerken of bijvoorbeeld de vernieuwing van sanitair.