Herdenking einde Eerste Wereldoorlog

Op 11 november 2019

Herdenking einde Eerste Wereldoorlog.
Op maandag 11 november 2019 herdacht Stad Turnhout de 'Wapenstilstand 1914-1918'.

"Meer dan 100 jaar geleden is het ondertussen dat op 11 november een wapenstilstand werd uitgeroepen. Toch blijft het onverminderd nodig om stil te staan bij die historische datum.

In de eerste plaats natuurlijk willen wij iedereen herdenken die in de Eerste Wereldoorlog is gestorven om voor anderen een zwaarbevochten vrede tot stand te brengen.

Maar tegelijk helpt een dag als vandaag ons om niet te vergeten dat vrede altijd een kwetsbaar goed blijft. Na de wapenstilstand van 1918 zijn er nieuwe oorlogen en conflicten ontstaan, is de vrede opnieuw verloren gegaan en opnieuw met moeite heroverd. Ook vandaag is de wereld niet vrij van oorlog. Een vrede zoals we die op 11 november 1918 bereikten, vraagt om een constante inspanning, van overheden, van individuele burgers. Vrede is nooit vanzelfsprekend.

Ik ben u vandaag dankbaar omdat u samen met mij hulde wilt brengen aan mensen die zich voor dat nobele doel hebben opgeofferd. Wij vergeten hen niet."

Toespraak Els Baeten

Schepen Ruimtelijke Ordening,Centrummanagement,