Jong N-VA geeft bloed – Turnhout

Op 12 april 2018

Vorige week ging de Jong N-VA afdeling van de stadsregio bloed geven in het plaatselijke donorcentrum van het Rode Kruis te Turnhout. Op de actie waren zowel jong als oud aanwezig.

“70% van alle inwoners van Vlaanderen heeft ooit in zijn leven bloed of plasma nodig, maar slechts 3% geeft effectief bloed of plasma. Over dat deze donaties nodig zijn, is geen discussie mogelijk. Door op regelmatige basis bloed of plasma te geven, kunnen we mensen redden. Slechts 15 minuten voor een leven.” zegt Tim Pluys van Jong N-VA.

Voor Savannah van Dongen was het de eerste keer dat ze bloed gaf: “Ik behoor tot 70% van de bevolking die ooit bloed nodig had, maar nu kan ik ook zeggen dat ik ook tot die 3% van de bevolking behoor die bloed- of plasmadonor is. Dit was mijn eerste keer als bloeddonor, maar absoluut niet de laatste keer! Ik kan het iedereen aanraden. Je wordt door een hartelijk team van arts en verplegers goed begeleid en opgevangen. Het bloed geven zelf is in nog geen kwartier gedaan: een prikje en dan ontspannen wachten tot het bloedzakje gevuld is. Vandaar ook een warme oproep om bloeddonor te worden!”

De afdeling kijkt tevreden terug op de actie: “We zijn blij dat we deze bijdrage hebben kunnen leveren, en hopen natuurlijk om andere mensen aan te sporen om ook bloed en plasma te gaan geven. Op deze manier kunnen we allemaal ons steentje bijdragen aan de maatschappij!”.

Meer informatie over bloed of plasma geven vind je op de website van het Rode Kruis Vlaanderen.