Nieuw Vlaams geld voor mobiliteit in Turnhout

Op 19 december 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Na de investeringen in de sport van minister Muyters krijgt Turnhout vandaag een geschenk van minister Weyts

De investeringen van de Vlaamse Regering in Mobiliteit liggen deze regeerperiode 33% hoger dan in de vorige regeerperiode en dat wordt ook voelbaar in Turnhout. Het Geïntegreerd Investeringsplan (GIP) van Vlaams minister Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) bevat ook goed nieuws voor de mobiliteit in onze gemeente. “Vlaanderen heeft nog nooit zoveel geïnvesteerd in Mobiliteit en dat is goed nieuws voor projecten die al lang op zich lieten wachten”, zegt Els Baeten, voorzitter van N-VA Turnhout, en Vlaams Parlementslid Paul Van Miert. “N-VA is al lang vragende partij om het stedelijk plateau, de aanleg van fietspaden en de doorstroom van verschillende kruispunten te realiseren. Nu is er eindelijk een concreet perspectief”.

Het Geïntegreerd Investeringsplan (GIP) van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts voorziet € 2 miljard voor 2019. Alles samen gaat er in de hele regeerperiode (2014-2019) maar liefst € 9,7 miljard naar de entiteiten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken – oftewel 33% meer dan in de regeerperiode 2009-2014,  toen het ging om € 7,3 miljard.

“Onze regio heeft nood aan deze nieuwe investeringen in infrastructuur”, zegt Paul Van Miert. “We willen het aantal verkeersdoden terugdringen en de economische ontwikkeling alle kansen geven door te investeren in goede verbindingen voor alle weggebruikers.  We hebben dedossiers zoals het stedelijk plateau en de doorstroming van verschillende kruispunten te optimaliseren ook aangekaart in Brussel bij minister Weyts”.

Het Geïntegreerd Investeringsplan (GIP) is één lange lijst van belangrijke investeringen in de toekomst van Vlaanderen. Ook voor Turnhout zit er goed nieuws in:

• aanleg fietspaden N119 van km 0 tot 6
  • herinrichting kruispunt R13 en N140
  • herinrichting wegvak tussen Philips en R13
  • optimalisatie doorstroming kruispunt
  • onderhoud ring structureel van 0,0 tot 4,2
  • Stedelijk plateau Turnhout - opstart
  • Turnhout Zuid De LIJN
  • vervanging brug 1
  • aanpassen bushaltes Kempen VVR Kempen
  • herinrichting kruispunt Veedijk N140 van km 2,8 tot 2,9

“Dit is belangrijk voor Turnhout”, stellen Paul Van Miert en Els Baeten tevreden vast. “Deze investeringen gaan een voelbaar verschil maken”.