Plaatsverbod op Turnhout kermis voor vechtersbazen .

Op 9 juli 2021

Burgemeester Paul Van Miert N-VA Turnhout:

"Voor vechtpartijen is er geen begrip. Meestal zijn het dezelfde gezichten die we bij zo’n confrontaties opmerken. Er zijn zelfs aanwijzingen dat de vechtpartijen georganiseerd zijn, dat via sociale media wordt opgeroepen om te komen vechten. We hebben beelden van die vechtpartijen. De politie heeft de voorbije veertien dagen veel betrokkenen geïdentificeerd en uitgenodigd op het commissariaat. Een vijftal jongeren uit Turnhout en omgeving heb ik al een plaatsverbod opgelegd. Dat gaat in op 6 augustus, wanneer Turnhout Kermis begint. Geen kermis voor deze gasten, dus. Er volgen wellicht nog meer plaatsverboden.”

De omgeving van de Grote Markt, het Zegeplein en Turnova werd de voorbij weken verscheidene keren opgeschrikt door vechtpartijen. Tijdens een van die confrontaties spuwde een vechtersbaas naar de politieagenten die wilden tussenkomen.

“De maat is vol en we voeren een tweesporenbeleid”, zegt Van Miert. “Met de jongeren die wat baldadigheden doen, overlast bezorgen en zwerfvuil achterlaten, gaan we in gesprek. Ik heb zelf vorige week al gesproken met een groepje hangjongeren dat zich tussen Tweetorentjesplein en Bloemekensgang ophoudt. Met zo’n jongeren kun je dat doen. Met hen valt te werken. We voorzien in twee chillplekken voor deze jongeren, een op het park Spooreinde en een bij de Wollewei. Onze jeugd- en onze preventiewerkers gaan me de hangjongeren in gesprek en nodigen hen uit om voortaan op een van deze chillplekken af te spreken. Dan kunnen we de overlast in de hand houden.”

Verslag op RTV ;

"Ze gedragen zich als kleine kinderen, dus behandelen we hen zo!" Plaatsverbod voor amokmakers | RTV