Turnhout viert voortaan secretaressendag dubbel

Op 14 november 2016, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid

Turnhout viert voortaan secretaresse dag dubbel…

Op de laatste gemeente- en OCMW-raad werd de terbeschikkingstelling goedgekeurd van dhr Bart Michielsen, huidige secretaris van het OCMW-Turnhout, aan de kersverse zorggroep Orion. Dhr Michielsen gaat hier de functie van directeur op zich nemen.

In het kader van de conceptnota van L. Homans is dit uiteraard geen slecht idee. De conceptnota schrijft immers voor dat, wanneer de administraties van OCMW en gemeente samengevoegd worden, er een ‘passus’ moet gevonden worden voor de ‘overblijvende’ secretaris. Er kan immers, in de samengevoegde organisatie, slechts één secretaris benoemd worden.

Dat de secretaris die beide organisaties gaat leiden een loonsverhoging van 30% toegewezen krijgt vinden wij niet meer dan normaal. Niet alleen is dit zo wettelijk vastgelegd, ook zijn/haar verantwoordelijkheden en takenpakket breiden gigantisch uit.

Voor de ‘overbijvende’ secretaris is dit een andere zaak. De nota schrijft voor dat er een ‘passus’ moet gevonden worden en dat deze secretaris zijn rechten behoudt. Ook niet meer dan normaal.  Secretaris van een OCMW en/of gemeente wordt men niet zomaar. Voor deze hoogste functie op gemeente of OCMW niveau zijn de selectiecriteria en assessments ter zake bijzonder zwaar. Er dient dus niet getwijfeld te worden over de bekwaamheden van gelijk welke secretaris.

In het kader van het directeurschap van Orion stelt N-VA Turnhout dan ook geen enkel bezwaar tegen de keuze voor dhr Michielsen. Hij leidt immers al jaren het grote geheel en hij kent het zorglandschap waarin Orion zich begeeft.

Waar N-VA Turnhout wel een probleem mee heeft is het feit dat de huidige coalitie ook deze ‘overblijvende’ secretaris een loonsverhoging van 30% toekent, bovendien zonder enige resultaatsverbintenis en zonder dat dit ergens is voorgeschreven of wettelijk bepaald.

In een stad als Turnhout, die zo sterk aan het verarmen is en waarin het voorbije bewind de geldkraan bijzonder onhandig heeft gehanteerd (zie o.a. het zwembaddossier), is dit een zoveelste kaakslag voor de bevolking.

Onze leeflooncijfers zijn dramatischer dan deze in Antwerpen. Onze tewerkstelling boert zienderogen achteruit. De verarming en verloedering neemt stelselmatig toe.

Om dan een politieke benoeming door te duwen met inbegrip van een substantiële loonsverhoging zonder een daaraan gekoppelde resultaatsverbintenis? In een opstartende en financieel nog niet geheel gezonde organisatie? Ten laste van de bevolking?

Nogmaals, los van de kwaliteiten van dhr Bart Michielsen, dit is een zoveelste teken van financieel wanbeleid van de huidige coalitie. Met een ook de reden waarom N-VA Turnhout hier afstand van genomen heeft en zich steeds heeft onthouden van elke beslissing in deze. We hebben wel de vergadering niet ‘verlaten’. Integendeel, waarom zouden we dat gedaan hebben? We staan rechter in onze schoenen dan ooit.

Guy Heyns

Bestuurslid N-VA afd. Turnhout