Turnhout, waar moet dat heen?

Op 30 augustus 2016

Turnhout, waar moet dat heen?

Opiniestuk Guy Heyns – N-VA – Raadslid OCMW

Onlangs werd door onze dienst gelijke kansen van de Stad een bijzonder pijnlijk rapport gepubliceerd. De cijfers zijn ronduit verontrustend. De armoedecijfers in Turnhout worden in twee harde kleuren geschreven: Het bloedrode van de uitgeperste, hardwerkende en solidaire Vlaming, vermengd met de overschotten van de gitzwarte inkt uit de teloorgegane trots van Turnhout, onze grafische industrie.

Drukkerij Proost legde onlangs de boeken neer en ook Carta Mundi, toch een pijler in onze streek, heeft al meerdere malen haar verzuchtingen laten horen.  En vergeet ook Splichal en het ‘oude’ Brepols niet. Gelukkig is uit deze laatste nog een bijzonder succesvolle spin-off ontstaan, maar in totaal zijn er de laatste 10-15 jaar toch meer dan 1500-2000 jobs verloren gegaan in ‘onze’ industrie. En hoeveel volgen er nog als ook Philips het licht letterlijk gaat uitdoen? Wie volgt verder nog?

Laten we het echt niet hopen dat – enkel maar als voorbeeld – het Amival zal zijn, onze uitstekende beschermde werkplaats die maatwerk biedt aan onze Turnhoutse bedrijven. Hopelijk zien zij binnenkort ook geen zwarte sneeuw als diegenen die hun het werk aanbieden zelf in de problemen komen. 400 personen met een handicap die uitstekend (!) werk verrichten zou ik toch ook niet graag  in technische werkloosheid terecht zien komen.

Hoog tijd dus om onze sociale zekerheid in te roepen. Maar,…. is er die nog wel? Hebben wij onze solidair opgespaarde centjes al niet uitgegeven? En is ons sociale zekerheidssysteem wel bestand tegen de grote toestroom vluchtelingen waarmee ons land en ook onze stad worden geconfronteerd? Begin oktober openen de 377 crisisopvangplaatsen in Turnhout. Deze 377 nieuwe Turnhoutenaren leven eerst uit de federale hand, maar eens ze enkele maanden later erkend zijn, zal een groot ervan beroep doen op onze sociale zekerheid.

Even terug naar de harde cijfers van onze dienst gelijke kansen. Onze bevolking in Turnhout verzilvert en verarmt. Het is onmiskenbaar bewezen dat onze jonge en actieve bevolking wegtrekt en versneld wordt vervangen door een instroom van inactieve mensen, vaak met een migratieachtergrond.

Moeten wij hulp geven aan diegenen die het nodig(!) hebben? Absoluut. Ongeacht kleur of ras. Maar we moeten ook zeker nog hulp kunnen geven aan onze eigen mensen die jarenlang hebben afgedragen voor steun die ze nooit nodig hoopten te hebben. Nu zijn ze 50+ en houdt het bedrijf waar ze altijd gewerkt hebben plots op…Hun sociale en economische molen valt stil.

Mensen die heel hun leven hebben bijgedragen en afgedragen aan onze welvaartstaat en er nu amper een aalmoes voor in de plaats krijgen vinden dit onrechtvaardig.

Ons sociaal systeem is helaas niet voorbereid om zo’n grote groep mensen op te vangen. De N-VA pleit daarom ondermeer voor het koppelen van de kinderbijslag aan de verblijfsduur. Deze koppeling moet ons sociale zekerheids- en sociale bijstandssysteem beschermen in het belang van de gehele bevolking, autochtonen én nieuwkomers.

In Turnhout moet het stadsbestuur maatregelen nemen zodat het lokale weefsel, onze scholen, onze verenigingen, … in staat zijn om mensen die onze bescherming verdienen duurzaam te verankeren in ons stad en onze gemeenschap. Een enorme uitdaging die ons allen wacht.

In de nieuwe legislatuur waarin OCMW en gemeenteraad één zullen zijn, zal de gemeenteraad, voortaan zelf bepalen hoe de uitvoering van het sociaal beleid vorm zal krijgen. Indien de weggeefcultuur van onze rode vrienden ook hier de bovenhand zal hebben, dan is het einde ver zoek.

Tijd om te zoeken naar oplossingen…

Voor onze stad Turnhout is het zeer belangrijk om twee zaken prioriteit te geven. Wij zijn dit onze bevolking verplicht.

Daarom lanceer ik graag de volgende nieuwe begrippen in Turnhout:

“Zorg voor Werk en Werk voor Zorg”:

Onze oude industrie verdwijnt en onze bevolking veroudert. Het jonge volk verdwijnt omdat hier geen werk meer is.  Onze stad verandert en het wordt steeds moeilijker om ons hierin nog te herkennen. Wij sluipen dus stilaan in de richting van een zorgmaatschappij die niet meer kan worden betaald. Maar we kunnen net in die zorgmaatschappij ook nieuwe opportuniteiten vinden die we nodig hebben: we kunnen van ‘zorg’ onze nieuwe ‘industrie’ maken.

Buiten onze geweldige Kempische mentaliteit hebben we al een fantastisch ziekenhuis én opleidingen voor verzorging en verpleging in onze eigen stad. De ‘zorg’ is een werkveld waar zeer brede profielen terecht kunnen en waar nieuwe opportuniteiten kunnen worden gevonden. In samenwerking met Licalab, onze scholen en onze bedrijven moet het mogelijk zijn om hier ook innovatie een plaats te geven. Laten we van Turnhout een voorbeeld maken omtrent goede, innovatieve en (vooral ook!) voor iedereen betaalbare zorg binnen een stad waarin het aangenaam leven én werken is.

“‘Touch en Go’ Zorgbeleid”

Een groot aantal mensen als bijvoorbeeld alleenstaande ouders en mensen die net hun werk zijn verloren flirten daadwerkelijk – doch ‘onzichtbaar’ - met de armoedegrens. De voorheen gehuwde en/of hardwerkende Vlaming is dikwijls te trots om hulp te vragen. Nochtans is het in deze periode net bijzonder nuttig om adequate hulp te geven. Het kan misschien niet vermeden worden dat iemand in aanraking komt met de armoedegrens, maar net door dàn een klein zetje te geven kan die persoon misschien net genoeg vaart krijgen om zelf terug de doorstart te maken. Als zijn voeten eenmaal in de modder van de armoede zijn gezogen zal het niet meer zo eenvoudig zijn. Voor deze nieuwe vorm van zorgbeleid moeten tijd, ruimte en middelen worden vrijgemaakt. ‘Drempelverlagend’ werken klinkt idyllisch en mooi, maar zijn we dit ook wel vandaag voor de juiste mensen? Komt die trotse nog net niet hulpbehoevende Vlaming al door onze deur? Ik denk het niet. Maar door werk te maken van een ‘Touch en Go’ zorgbeleid vermijden we dat er steeds meer nieuwe armen ontstaan in onze eigen bevolking en blijven we onze stadsgenoten (pro)actief steunen.

Dit zijn we onze bevolking verplicht.

Guy Heyns

N-VA Bestuurslid Turnhout