Waarom structurele totaalaanpak voor zwerfvuil en geen statiegeld?

Op 27 maart 2018

Onze stad kampt al geruime tijd met een serieuze zwerfvuil problematiek, een problematiek die de burger zorgen baart, zo vernemen wij. Wij delen deze zorgen en nemen dit ernstig. We willen dan ook zeker actie ondernemen.

Wij zijn niet principieel of a priori tegen statiegeld. Wij zoeken pragmatisch naar de beste, meest efficiënte oplossing. Statiegeld op PET en blik is dat volgens ons niet. En wel om de volgende  redenen.

GEEN “STRUCTURELE OPLOSSING” – NIET EFFECTIEF – CONTRAPRODUCTIEF

Zwerfvuil is veel meer dan enkel blikjes en PET-flessen en de samenstelling van zwerfvuil is afhankelijk van de locatie (winkelstraat vs drukke autowegen).

Indien het aandeel drankverpakkingen echt zou verminderen zou de besparing voor de gemeenten eerder beperkt zijn.

PET en blik zou niet meer in de PMD-zak kunnen. Dit werkt eerder drempelverhogend.

NIET HANDIG

Niet iedereen is in staat om PET en blik te stockeren of is mobiel genoeg om dit terug naar de winkel te brengen.

GEEN “EERLIJKE OPLOSSING” - een prijsstijging voor alle consumenten

Iedereen betaalt mee voor een kleine groep vervuilers.

NADELIG VOOR DE MIDDENSTAND

Een prijsverhoging zorgt voor nog meer prijsverschil met de omringende buurlanden. Shoptoerisme aan de grens zou zo nog toenemen.

VLAANDEREN IS TE KLEIN

Statiegeld is enkel van toepassing voor blikjes die voor onze markt zijn bestemd (hier of elders geproduceerd en hier verkocht). Met andere woorden, voor blikjes en PET-flessen in het buitenland gekocht geldt de plicht om terug te nemen niet.. Om over onderhandelen over een samenwerkingsakkoord tussen de diverse regio’s in ons land nog maar te zwijgen.

Onze voorstellen voor oplossingen zijn de volgende :

Om zwerfvuil ten gronde aan te pakken, trekken wij de kaart van het ‘vervuiler betaalt’-principe waarbij alle fracties van zwerfvuil worden aangepakt. We zetten in op de verantwoordelijkheid van zowel de consument als van de producenten.

Ten tweede moet de consument meer geresponsabiliseerd worden, bv. via een strengere handhaving en verdere sensibilisering .

Wij zijn er van overtuigd dat een structurele totaalaanpak meer zal doen voor het zwerfvuil en het milieu dan statiegeld, een fragmentarische oplossing waarvan het resultaat zeer te betwijfelen is in de Vlaamse context.