Peter van de Kerkhof

Turnhouts ondernemer.

Peter van de Kerkhof is geboren in Turnhout op 06 oktober 1959.  Hij groeide op in Turnhout in een gezin met zes kinderen, een vader die door zijn invaliditeit aan huis gekluisterd was, en een moeder die haar ganse leven heeft gewijd aan de opvoeding van haar kinderen en de zorg voor haar man.

Niettegenstaande de moeilijke thuissituatie slaagde Peter er toch in een bachelor diploma (Boekhouden/informatica) te behalen aan het S.H.H.I. Turnhout (thans THOMAS MORE).

Nog voor het behalen van zijn diploma was hij al een de slag in een Turnhoutse familiale onderneming in de afvalsector als enige bediende.  Dankzij zijn inzet en ondersteuning kon dit bedrijf uitgroeien van een éénmanszaak tot een multinational met meer dan 10.000 werknemers (het bedrijf dat we nu kennen als SUEZ ENVIRONMENT).

Zelf bleef Peter actief in het topmanagement van deze onderneming (toen nog onder naam WATCO/SITA) tot 2001.

Na een korte onderbreking in de Spaanse vastgoedsector heeft Peter samen met de familie Leysen terug een nieuwe milieu-onderneming opgestart.  Met de leuze ‘afval is energie’ was dit bedrijf actief in zowel de afvalsector als energiesector.

Door een overname in 2007 was deze onderneming ook beursgenoteerd.  In 2010 had Peter de kans om de Duitse energie-activiteiten zelf over te nemen via een ‘Management Buy-Out’.

Na zes jaar Duitsland was het tijd om zijn managementkwaliteiten terug in België aan te bieden.  Sedert 2016 vervult hij een opdracht als extern Gedelegeerd Bestuurder bij een transportbedrijf in Haasdonk (TRANSPORT ROOSENS NV).

Gezin

In 1998 leerde Peter zijn huidige vrouw kennen, Karin Allaerts, een kinesiste in Turnhout (Schorvoort).  Samen kregen zij 2 kinderen Wout en Niel.  Inmiddels 2 jonge mannen van 19 en bijna 18.  Uit een eerste huwelijk had Peter al 2 zonen (Nick en Dan), thans al dertigers.

Niettegenstaande zijn internationaal beroepsleven bleef Peter trouw aan zijn geboortestad Turnhout. Samen met Karin woont hij al vanaf 1998 in de Kongostraat 47.

Door een ganse carrière als zelfstandige te werken weten Peter en Karin als geen ander hoe het is om door het leven te gaan met vallen en opstaan.

Politiek

Op vlak van politiek is Peter een nieuwkomer.  Anderzijds sluit zijn ervaring in het bedrijfsleven nauw aan bij een politieke omgeving.  Hier moeten immers ook beslissingen genomen worden, compromissen gesloten, en ook rekening gehouden worden met werknemers en omgeving.

Een stad zoals Turnhout heeft nood aan een professioneel bestuur !